ART-History, De twintigste eeuw vernieuwd!

Afbeelding
AH Twintigste eeuw 2025

Het was de hoogste tijd voor een update van het leerboek van ART-History, De twintigste eeuw, dat inmiddels alweer uit 2018 komt. Zeker daar waar het gaat om de Massacultuur! Begin juni verschijnt daarom een geüpdatete editie van dit boek en de online-uitgaven en vragenblokken - niet een gehele herziening. Dat betekent dat je als docent je lessen dus ook niet geheel opnieuw hoeft voor te bereiden.

Wat is nieuw?

  • Achterin het boek vind je een geheel nieuw katern kunstbeschouwing, met uitleg over en de belangrijkste begrippen bij de verschillende disciplines:
    • architectuur;
    • beeldende kunst;
    • dans;
    • theater;
    • film;
    • muziek;
    • design;
    • fotografie;
    • mode.
  • Per discipline is er speciaal aandacht voor het verschil tussen voorstelling en vormgeving.

Wat is er nieuw aan Cultuur van het moderne?

  • De samenvattende pagina's aan het einde van elk hoofdstuk zijn aangepast naar de invalshoeken van de examensyllabus.

Wat is er nieuw aan Massacultuur?

  • De uitgave is aangevuld met modernere en hedendaagse voorbeelden van cultuur, ook uit de decennia na 2000.
  • In het boek is ruimte voor een bredere en inclusievere kunstgeschiedenis.
  • Vrouwen en kunstenaars van kleur die hun stempel op de massacultuur hebben gedrukt, krijgen nu ook de aandacht die ze verdienen.
  • Naast een focus op Europa en de VS is er ook ruimte voor kunstenaars uit andere werelddelen.
  • Recente maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, zoals cancelcultuur of culturele toe-eigening, worden uitgelegd.
  • Samenvatting per hoofdstukken volgens de invalshoeken van de examensyllabus.

Wat is er nieuw aan het vragenblok bij Massacultuur?

  • Het vragenblok is aangevuld met modernere en hedendaagse voorbeelden van cultuur, ook uit de decennia na 2000.
  • Leerlingen worden uitgedaagd kritisch te kijken naar de standaardfocus op Europa en de VS tegenover de rest van de wereld binnen de kunstgeschiedenis.
  • Leerlingen krijgen vragen over een bredere en inclusieve kunstgeschiedenis, waarin vrouwen en kunstenaars van kleur een belangrijke rol innemen.
  • Leerlingen kunnen aan de hand van de vragen zelf hun mening vormen over recente maatschappelijke en culturele ontwikkelingen als cancelcultuur of culturele toe-eigening.

Nieuwsgierig? Als je via de webshop een inzage-exemplaar bestelt, ontvang je het boek zodra het van de drukker komt!